söndag 19 februari 2012

Svar på fråga ang digiscrap

För någon månad sedan fick jag en fråga av Citronlime/Linda om det här med digiscrap, om jag inte saknar att klappa på papper, leta dekorationer med mera. Jag hade kunnat svara jomen visst gör jag det! Men nej, det är inspirerande att leta matchande dekorationer, papper och övrigt via datorn, men jag skulle nog inte enbart kunna digiscrapa! För jag skulle inte klara mig utan att få lim och färg på fingrarna :-) 
I veckan valde jag att hoppa på en månadsprenumeration av digimaterial, och den största fördelen är skillnaden i priset! $5 per månad för väldigt mycket materail är betydligt mer prisvärt än de $45 per månad jag betalade i slutet för min Nook-prenumeration.Men som sagt, att inte få kleta och kladda med färg, stämplar och dekorationer är inget jag skulle klara mig utan! 
Nu är jag verkligen ingen expert på detta, utan en glad amatör. Jag började på allvar digiscrapa 2011, men det blev inte särskilt många alster, målet för 2012 är att i alla fall dubbla antalet mot 201. Men jag tänkte i alla fall dela med mig lite av vad jag har hittat på nätet på min väg inom ämnet :-) Min största inspirationskälla inom Sveriges gränser är helt klart UlrikaUlrika.
Jag har hittat en bra artikel i ämnet hos SweScrapbook här, även i SweScrapbooks gamla blogg finns ett inlägg om ämnet. För att kunna digiscrapa måste man ha något bildredigeringsprogram i datorn och material självklart. Att googla fram freebies är det bästa och enklaste sättet och prova om detta är något för dig. Självklart har jag samlat på mig lite länkar som jag gärna delar med mig av.
Little Dreamer Designs
Two Peas in A Bucket
Pugly Pixel
Shutterfly Digi Scrap Blog 
Scraporchard
Polkadotplum


Jag vet att det inne på Svensk Scrapbookings forum finns en avdelning som enbart handlar om digiscrap, där finns bland annat tips på freebies. 
Har du fler frågor - tveka inte att ställa dom! Jag ska göra mitt bästa för att kunna svara :-)

Inga kommentarer: