torsdag 22 december 2016

~ Tutorial: Julgranskula ~

Idag tänkte jag visa er en enkel julgranskul i papper, gjord med papper från samma serie som julstjärnan jag visade för någon vecka sedan.
Jag har jobbat med 7 st remsor som är 1/2" x 8", vilket i centimeter blir cirka 1-1,5 cm breda och cirka 20 cm långa. 

Alla remsor ska nu få 3 stycken hål i sig. 1 hål i varje ände och 1 hål i mitten.

En tunn, tunn ståltråd eller vanlig sytråd fungerar bra att trä upp alla papper på. Men innan dess sätter du fast till exempel en pärla i ena änden av din tråd. Denna pärla kommer sedan att vara i botten av din kula.

Nu är det dags att trä på alla remsor på tråden, vilket du gör genom genom hålet i mitten av varje remsa. Jag har valt att ha den saffransgula färgen på insidan av mina kulor.
När alla remsor är trädda på tråden tar du den sista påträdda remsan och trär tråden genom remsans 2 sista hål som är i dess ytterkanter. Tänk på att trä på alla remsor likadant hela vägen för att få en snygg kula.

När alla remsor är påträdda ska tråden låsa fast kulan i en lagom storlek. Spänn och släpp ut för att se vilken du passar bäst. Slå en knut för att låsa tråden.

Två färdiga kulor i olika storlekar. Jag har satt en pärla även i toppen av mina kulor.



Material
Mönstrat papper: Basic Grey
Pärlor: Panduro

Inga kommentarer: