torsdag 15 december 2016

~ Tutorial: Julstjärna ~

Idag bjuder jag er på ett inlägg som jag skrev för Skrotboken 2010, men som aldrig blev publicerat här i min egna blogg i sin helhet.

Du behöver 2 st dubbelsidigt mönstrade papper om 30 x 30 cm vardera, som du börjar med att skära till 8 st bitar som vardera är 15 x 15 cm stora.
Vik varje pappersbit på diagonalen.
Vik sedan varje papper på diagonalen ytterligare 1 gång.
Nu ska du klippa 4 st flikar i varje 3-kant. Var noga med att lämna en bit papper oklippt!
När du klippt alla 8 bitarna vecklar du upp varje enskild 3-kant. Vrid så du har de oklippta bitarna klockan 3 och 9.
Nu tar du de innersta flikarna och böjer dom mot varandra och limmar ihop dom. Jag har jobbat med Strong & Precise Glue – var dock medveten om att det gärna biter sig fast i fingrarna och risken finns att det drar med sig papper när man släpper taget!
När de första flikarna är ihoplimmade vänder du på hela pappret och böjer de 2 nästkommande flikarna mot varandra. De ska alltså bli varannat håll på böjarna.
Här har jag alltså vänt på pappret igen och böjt in de nästkommande 2 flikarna.
Sen fortsätter du att böja flikarna åt vartannat håll tills alla flikar är böjda. När alla är färdigböjda och ihoplimmade ska varje del se ut enligt följande. Alltså ska du ha 8 st likadana när du vikt alla 8 papper.
 Nästa steg är att limma ihop alla 8 delarna med varandra. Du limmar varje del på mitten, enligt bilden nedan. Se till så du får hålen åt samma håll!
Nu ska du göra hål i ena änden av alla 8 pappersbitar – se till så du sätter hålet i den delen av biten som det INTE är klippt i. Dessa hål ska vara mot stjärnans mitt. 
När alla delar är ihopsatta trär du en bit band/snöre genom hålen du gjort och drar åt stjärnan ganska tight. Här får man vara mjuk på handen så ingenting går sönder!

 Det sista du gör är ett hål i överkant så du kan trä igenom ett snyggt band och sedan hänga upp din stjärna!
Jag har lyckats få min stjärna att hålla sedan 2010 då jag förvarar den i en kartong som står högst upp på en hylla och är väldigt varsam med den varje år den hängs upp.

Inga kommentarer: